Capsule wardrobe

Vi har haft mycket fokus här hemma på att rensa de senaste helgerna och snart är det bara min garderob som kvarstår. Jag har läst många bloggar som konceptet ”capsule wardrobe” som låter väldigt intressant, dock kanske inte riktigt för mig.

01-How-to-Build-a-Capsule-Wardrobe-507457146-KhongkitWiriyachan-1024x683[1]

Vad är då capsule wardrobe? Kortfattat kan det beskrivas i fyra steg.

  1. Välj ut 37 plagg du vill att din garderob ska innehålla. Den ska passa till nuvarande säsong. Det innebär att är det
    vinter behöver du inte ha några sommarkläder kvar i garderoben för tillfället. Den ska innehålla: överdelar såsom t-shirts, skjortor
    och stickade tröjor. Nederdelar, ytterkläder och skor. Den ska inte innehålla: träningskläder, accessoarer, väskor, badkläder, pyjamas
    /mjukiskläder, underkläder eller kläderna du bara använder när du ska måla.
  2. När din Capsule Wardrobe för säsongen är klar ska du ha dessa plagg i 3 månader. Förslagsvis januari-mars, april-juni,
    juli-September och oktober-december.
  3. Under tremnadersperioden ska du inte shoppa förrän du kommer till regel nummer fyra.
  4. Under de 2 sista veckorna ska du börja planera för nästa capsule och shoppa till den.

Jag är just nu i den sökande fasen för att hitta ett effektivt och ekonomiskt sätt att hantera min garderob där sluresultatet är att att jag alltid ser ”Säker stil” ut. Jag vill ha klassiska kvalitetsplagg som håller år efter år. Jag vill inte att min garderob ska ta energi utan det mesta ska passa med varandra och det ska vara enkelt att klä sig snyggt. Jag är heller inte intresserad av att lägga en massa tid på shopping utan jag vill att inköpen är planerade och väl genomtänkta.

Fortsättning följer om hur jag ska hantera min garderob

 

 

Lämna en kommentar