Spara pengar genom att Veckohandla

Det är många som talar om baksidan med att storhandla. Jag har aldrig riktigt förstått mig på dessa människor för hur kan det vara dåligt att storhandla. När jag lyssnade på Charlie och Mattias pod ”På riktigt” förstod jag att jag missuppfattat det hela. Det framkom där att vissa åker på måfå till en billig stormarknad och handlar upp större mängder basvaror utan en plan. Det klart att detta tillvägagångssätt är dömt att misslyckas.

I min värld är att storhandla veckohandla. Jag sätter mig varje söndag och går igenom veckobladet, det veckoblad som har flest attraktiva priser utgör utgångspunkt för veckans matsedel. Därefter skriver jag en veckomatsedel som i första hand utgår ifrån vad som finns hemma och i andra hand vad som är billigt just denna vecka. Schampo, diskmedel och dylikt läggs till på handlarlistan kontinuerligt när det tar slut. För närvarande snittar vi (en familj på två vuxna, två barn 4 och 6 år) 1300 kr/vecka för mat och hushållsproduktet.

På måndagarna handlar jag för hela veckan. Jag har kommit på att man på måndagar oftast har en välfylld hylla med varor för halva priset. Dessa varor är sällan något problem att frysa. Förra veckan fick kycklingfalukorv, kassler och röda pölsor på halva prisen. Dessa produkter har fått utgöra stommen för veckans matsedel.

Jag tycker mig ha hittat ett enkelt sätt att ta ner matkostnader. Genom att vi även tar reda på i princip all mat slipper vi även en stor del av matsvinnet.

Lycka till alla som vill prova mitt upplägg.

Lämna en kommentar